60 yaer Oranjewerf : 60 year shiprepair in Amsterdam-North

Titel: 60 yaer Oranjewerf : 60 year shiprepair in Amsterdam-North
Auteur: ed. F. Dirks
Jaar van Publicatie: 2009
Bibliotheek nr: B 0903
Trefwoorden: Amsterdam-Noord – Schellingwoude – Oranjewerf Shipdock – Scheepswerven – Scheepsreparatie – Scheepsonderhoud – Bedrijsgeschiedenis – 1949-2009
Korte beschrijving: (Kopie van het boek) Met het uitbrengen van een jubileumboek wordt herdacht dat zestig jaar geleden aan de noordzijde van het IJ, waar het Amsterdam-Rijnkanaal en het IJ samenkomen, de Oranjewerf is opgericht. Destijds met als doel reparaties aan rijnschepen en coasters uit te voeren. Tegenwoordig worden op de werf ook tankers, reefers, slepers, vissersschepen, offshore- en baggervaartuigen gerepareerd. Officieel werd de Oranjewerf in Amsterdam op 28 november 1949 opgericht. Hierbij waren maar liefst 28 participanten, waaronder Verschure & Co en rederij KNSM, betrokken. Achtereenvolgens werden een hellinghaven gegraven, een helling met zeventien banen aangelegd en een voormalige hangar als smederij ingericht. Op 11 april 1951 kon het eerste schip worden gehellingd. Een jaar later werd de werf overgenomen door Verschure & Co, een onderneming die naam had gemaakt in de scheepsreparatie- en scheepvaartsector. De nieuwe eigenaar beschikte in Amsterdam ook over een eigen machinefabriek, die in 1968 naar de Oranjewerf zou worden verplaatst. Recessie Na de overname verrezen op het werfterrein een scheepsbouwloods en een afbouwkade die, aangepast aan de eisen van deze tijd, nog altijd in gebruik zijn. In 1959 werden meer dan 300 schepen gehellingd en kreeg de werf ook de beschikking over haar eerste drijvende droogdok. In de daaropvolgende jaren werden de werffaciliteiten nog verder geoptimaliseerd en op een gegeven moment bood de werf werk aan ongeveer 300 mensen. Maar ook de Oranjewerf ontkwam niet aan de recessie die in die tijd de scheepvaart hard trof. Doordat de firma Giesselbach in 1983 besloot de werf over te nemen, kon een doorstart worden gemaakt. In die periode volgden ook steeds meer opdrachten uit de offshore-industrie. Damen Groep Zes jaar later werd de werf onderdeel van de Damen Groep. De naam werd gewijzigd in Oranjewerf Scheepsreparatie BV en wederom werd de werf verder gemoderniseerd, waar ook de aanschaf van een dok met een hefvermogen van 6.000 ton deel van uitmaakte. De dwarshelling heeft nu een hefvermogen van 1.700 ton.  

Amsterdam-Noord : Oranjewerf Scheepsreparatie, 2009.
-66 p. : ill. ; 30 cm uitg. t.g.v. 60 jaar scheepsreparatie in Amsterdam-Noord. –